The Shadow Whose Prey The Hunter Becomes:
von Back to Back Theatre:
Fr 23 05 2025:
14+
Dauer:
1 Std. 5 Min.
Sprache:
Englisch mit deutschen und englischen ÜbertitelnInhalt:
Eine schlitzohrige theatralische Offenbarung, die von Fehlern, Fehleinschätzungen, Irreführungen und Missverständnissen inspiriert ist und uns daran erinnert, dass niemand von anderen unabhängig ist und wir alle Verantwortung tragen
Vier Schauspieler*innen tragen Stühle auf die Bühne. Sie setzen sich. Eine öffentliche Versammlung wird einberufen. Mit viel Witz spricht das Ensemble über kleine und große Probleme: Welche körperlichen Berührungen gelten als angemessen? Wie fühlt es sich an, die therapeutischen Programme, die sie als Menschen mit Behinderung erlebt haben, zu ertragen? Was bedeutet es, sich einem Gefühl von „Normalität“ anzunähern? Doch das Spiel nimmt eine plötzliche Wendung, als eine künstliche Intelligenz auftritt. Und zur Protagonistin wird. Es entsteht eine gefühlvolle Auseinandersetzung über gesellschaftliche Themen, in der über Begrifflichkeiten diskutiert wird und soziale Normen und Projektionen des Publikums offengelegt werden.
Die inklusiven Arbeiten des australischen Back to Back Theatre sind international gefragt und werden auf vielen Festivals präsentiert (u.a. Wiener Festwochen, Theater der Welt). 2022 gewann die Company den Ibsen-Preis, den weltweit höchst dotierten Theaterpreis. Dieses Jahr sind sie zum ersten Mal bei den Internationalen Maifestspielen in Wiesbaden zu Gast.
Ein gemeinsames Auftragswerk von Carriageworks (Sydney), Theater der Welt 2020 (Düsseldorf), Keir Foundation (Sydney), Thyne Reid Foundation (Sydney), The Anthony Costa Foundation (Geelong)
Mit Unterstützung von Creative Partnerships Australia durch Plus1, Geelong Arts Centre, Arts Centre Melbourne, Melbourne International Arts Festival, Une Parkinson Foundation (Blackburn), The Public Theater (New York), ArtsEmerson (Boston)
Entwicklung teilweise beim 2019 Sundance Theatre Lab des MASS MoCA
Gefördert durch Australia Council for the Arts, Creative Victoria, City of Greater Geelong mit Unterstützung des Department of Education & Training, Victoria, durch das Strategic Partnerships Program
Vier Schauspieler*innen tragen Stühle auf die Bühne. Sie setzen sich. Eine öffentliche Versammlung wird einberufen. Mit viel Witz spricht das Ensemble über kleine und große Probleme: Welche körperlichen Berührungen gelten als angemessen? Wie fühlt es sich an, die therapeutischen Programme, die sie als Menschen mit Behinderung erlebt haben, zu ertragen? Was bedeutet es, sich einem Gefühl von „Normalität“ anzunähern? Doch das Spiel nimmt eine plötzliche Wendung, als eine künstliche Intelligenz auftritt. Und zur Protagonistin wird. Es entsteht eine gefühlvolle Auseinandersetzung über gesellschaftliche Themen, in der über Begrifflichkeiten diskutiert wird und soziale Normen und Projektionen des Publikums offengelegt werden.
Die inklusiven Arbeiten des australischen Back to Back Theatre sind international gefragt und werden auf vielen Festivals präsentiert (u.a. Wiener Festwochen, Theater der Welt). 2022 gewann die Company den Ibsen-Preis, den weltweit höchst dotierten Theaterpreis. Dieses Jahr sind sie zum ersten Mal bei den Internationalen Maifestspielen in Wiesbaden zu Gast.
Ein gemeinsames Auftragswerk von Carriageworks (Sydney), Theater der Welt 2020 (Düsseldorf), Keir Foundation (Sydney), Thyne Reid Foundation (Sydney), The Anthony Costa Foundation (Geelong)
Mit Unterstützung von Creative Partnerships Australia durch Plus1, Geelong Arts Centre, Arts Centre Melbourne, Melbourne International Arts Festival, Une Parkinson Foundation (Blackburn), The Public Theater (New York), ArtsEmerson (Boston)
Entwicklung teilweise beim 2019 Sundance Theatre Lab des MASS MoCA
Gefördert durch Australia Council for the Arts, Creative Victoria, City of Greater Geelong mit Unterstützung des Department of Education & Training, Victoria, durch das Strategic Partnerships Program
English version:
The Shadow Whose Prey the Hunter Becomes
Back to Back Theatre
Fri 23 05
Kleines Haus
14+
Duration: approx. 1 hour 5 minutes
Language: English, with surtitles in German and English
A witty, theatrical epiphany about mistakes, misconceptions and collective responsibility.
Four actors carry chairs onto the stage. They sit down, and a public meeting begins. With humour and sharp insight, the ensemble navigates both small and profound questions: What kind of physical contact is considered appropriate? What is it like to endure the therapeutic programmes imposed on people with disabilities? What does it mean to strive for a sense of “normality”? But then, the game shifts. An artificial intelligence appears and takes centre stage. What follows is a provocative and emotional debate on social issues, where concepts are challenged, assumptions are laid bare, and the audience’s own social norms and biases come into focus.
The Australian company Back to Back Theatre is internationally acclaimed for its inclusive productions, which have been presented at major festivals including the Wiener Festwochen and Theater der Welt. In 2022, the company won the Ibsen Prize, the world’s most prestigious theatre award. This year, they make their debut at the Wiesbaden International May Festival.
A joint commission by Carriageworks (Sydney), Theater der Welt 2020 (Düsseldorf), Keir Foundation (Sydney), Thyne Reid Foundation (Sydney), and The Anthony Costa Foundation (Geelong).
Supported by Creative Partnerships Australia through Plus1, Geelong Arts Centre, Arts Centre Melbourne, Melbourne International Arts Festival, Une Parkinson Foundation (Blackburn), The Public Theater (New York), and ArtsEmerson (Boston).
Developed, in part, at the 2019 Sundance Theatre Lab at MASS MoCA.
Funded by Australia Council for the Arts, Creative Victoria, and the City of Greater Geelong, with additional support from the Department of Education & Training, Victoria, through the Strategic Partnerships Program.
Authors: Mark Deans, Michael Chan, Bruce Gladwin, Simon Laherty, Sarah Mainwaring, Scott Price, Sonia Teuben
Direction: Bruce Gladwin
Composition: Daniel Farrugia, Luke Howard, Jonathon Zion /Luke Howard Trio
Sound Design: Lachlan Carrick
Lighting Design: Andrew Livingston, bluebottle Screen
Design: Rhian Hinkley, lowercase
Costume Design: Shio Otani
AI Voiceover: Belinda McClory
Script Consultant: Melissa Reeves
Performers: Simon Laherty, Sarah Mainwaring, Scott Price
Fri 23 05
Kleines Haus
14+
Duration: approx. 1 hour 5 minutes
Language: English, with surtitles in German and English
A witty, theatrical epiphany about mistakes, misconceptions and collective responsibility.
Four actors carry chairs onto the stage. They sit down, and a public meeting begins. With humour and sharp insight, the ensemble navigates both small and profound questions: What kind of physical contact is considered appropriate? What is it like to endure the therapeutic programmes imposed on people with disabilities? What does it mean to strive for a sense of “normality”? But then, the game shifts. An artificial intelligence appears and takes centre stage. What follows is a provocative and emotional debate on social issues, where concepts are challenged, assumptions are laid bare, and the audience’s own social norms and biases come into focus.
The Australian company Back to Back Theatre is internationally acclaimed for its inclusive productions, which have been presented at major festivals including the Wiener Festwochen and Theater der Welt. In 2022, the company won the Ibsen Prize, the world’s most prestigious theatre award. This year, they make their debut at the Wiesbaden International May Festival.
A joint commission by Carriageworks (Sydney), Theater der Welt 2020 (Düsseldorf), Keir Foundation (Sydney), Thyne Reid Foundation (Sydney), and The Anthony Costa Foundation (Geelong).
Supported by Creative Partnerships Australia through Plus1, Geelong Arts Centre, Arts Centre Melbourne, Melbourne International Arts Festival, Une Parkinson Foundation (Blackburn), The Public Theater (New York), and ArtsEmerson (Boston).
Developed, in part, at the 2019 Sundance Theatre Lab at MASS MoCA.
Funded by Australia Council for the Arts, Creative Victoria, and the City of Greater Geelong, with additional support from the Department of Education & Training, Victoria, through the Strategic Partnerships Program.
Authors: Mark Deans, Michael Chan, Bruce Gladwin, Simon Laherty, Sarah Mainwaring, Scott Price, Sonia Teuben
Direction: Bruce Gladwin
Composition: Daniel Farrugia, Luke Howard, Jonathon Zion /Luke Howard Trio
Sound Design: Lachlan Carrick
Lighting Design: Andrew Livingston, bluebottle Screen
Design: Rhian Hinkley, lowercase
Costume Design: Shio Otani
AI Voiceover: Belinda McClory
Script Consultant: Melissa Reeves
Performers: Simon Laherty, Sarah Mainwaring, Scott Price
Termine:
Fr
23 05 2025
17.30 Uhr
Internationale Maifestspiele: Schauspiel: Kleines Haus:
14+
Fr
23 05 2025
21 Uhr
Internationale Maifestspiele: Schauspiel: Kleines Haus:
14+
Pressestimmen:
"Shadow ist teils Aufklärung, teils Rebellion und teils Warnung vor dem, was kommen wird. Humor und Wut sind miteinander verwoben in einem Strom der Verspieltheit."
(The Guardian)
"An extraordinary play."
(New York Times)